top of page

3 tips voor het verbeteren van je hardlooptechniek!



Het hardloopseizoen is weer volop bezig, met de marathon van Rotterdam net achter de rug. Er staan nog genoeg grote en kleine afstanden op de kalender en het weer wordt ook steeds beter. Voor iedereen die de schoenen weer uit de kast heeft gehaald en zin heeft in de buitenlucht, hebben wij nog wat tips.


De hardlooptechniek is een veelbesproken onderwerp waar meestal te weinig aandacht voor is. Een groot deel van de sportblessures tijdens hardlopen ontstaan namelijk door een te snelle opbouw van de sportbelasting of door een ongunstige looptechniek. Wij geven je drie tips zodat jij je hardlooptechniek zelfstandig kunt verbeteren!


TIP 1: VERHOOG JE PASFREQUENTIE

Veel hardlopers lopen met een te lage pasfrequentie en een te lage snelheid. Een te lage pasfrequentie zorgt voor een hogere belasting op ons gewrichten waaronder de heup,knie en enkel. Door de pasfrequentie en de loopsnelheid te verhogen blijft je lichaam meer in beweging en kan dit je helpen om sportblessures te voorkomen.

De ideale pasfrequentie ligt rond de 180 stappen per minuut! Dit kun je gemakkelijk meten met een sporthorloge of je kunt gebruik maken van een metronoom die het ritme aangeeft.


TIP 2: ‘POSITIVE RUNNING POSITION’

Met ‘positive running’ wordt bedoeld dat tijdens het hardlopen het bovenlichaam en de rug zo gestrekt mogelijk houdt. De ‘positieve’ gestrekte houding zorgt voor een efficiënter spiergebruik van de bil en hamstrings en een goede overdracht van energie van de benen naar de romp.


TIP 3: VERGEET JE VOETPLAATSING NIET!

Voetplaatsing is ook erg belangrijk, er is veel discussie of je het beste op je hak, middenvoet of voorvoet kunt landen. De meest gunstige voetplaatsing is op de middenvoet-voorvoet en zoveel mogelijk onder de heup. Wanneer de middenvoet of voorvoet goed onder de heup geplaatst wordt tijdens het hardlopen kun je een betere afzet maken dan wanneer de hak te ver voor de heup geplaatst wordt. Een goede voetplaatsing zorgt dus een efficiënter gebruik van de spieren, een betere looptechniek en leidt tot minder belasting op het heup ,- en kniegewricht.


Mocht je er niet uitkomen of toch een uitgebreidere hardloopanalyse nodig hebben, dan kunnen Agnes en Kim je daarbij helpen! Stuur een mail naar info@ijmed.nl of bel ons op 0255-532211.















Comments


bottom of page